Candidate Experience – nowoczesny proces rekrutacji

Dowiedz się o korzyściach, jakie mogą przynieść Twojej firmie badania kandydatów w procesie rekrutacyjnym.

Rozpocznij bezpłatnie

Czym jest Candidate Experience?

Badania Candidate Experience to proste narzędzie pozwalające nie tylko na poznanie opinii na temat przebiegu procesu rekrutacji. Dzięki ich wynikom firma dowie się jak przyciągnąć najbardziej wykwalifikowanych kandydatów, jak usprawnić jej przebieg i które z poszczególnych etapów oceniane są negatywnie lub pozytywnie.

Candidate Experience to dla firmy szansa nie tylko na poszerzenie zespołu o wartościowego pracownika. To doskonała okazja do zdobycia informacji potrzebnych przy kreowaniu jej pozytywnego wizerunku. Standardem jest już przeprowadzanie badań satysfakcji klientów czy pracowników. Warto jednak pójść o krok dalej – wykorzystać proces rekrutacyjny do zdobycia dodatkowych informacji.

Kogo zaprosić do ankiety?

Odpowiedź jest prosta - kandydatów starających się o zatrudnienie w naszej firmie. Aby badanie było wiarygodne należy je skierować do wszystkich osób, zarówno zatrudnionych, jak i odrzuconych na różnych etapach rekrutacji.Im więcej przebadanych tym lepiej – skutecznym sposobem na otrzymanie wyników od dużej liczby respondentów jest załączenie linku do ankiety do wiadomości zwrotnej o wynikach rekrutacji.

Poznaj integrację z eRecruiter

Kiedy przeprowadzić ankietę?

Moment przeprowadzenia badania Candidate Experience ma kluczowe znaczenie. Należy wziąć pod uwagę fakt, że odpowiedzi udzielane jeszcze przed uzyskaniem wyników rekrutacji mogą być nie do końca szczere. Jako najlepszy moment ocenia się czas po upływie kilku dni od zapoznania się respondenta z wynikami rekrutacji. Opinia jest wtedy bardziej wyważona, pozbawiona emocji wynikających z odrzucenia bądź przyjęcia na stanowisko.

Poznaj integrację z eRecruiter

Informacja to największa broń firmy. Posiadając wiarygodne dane możemy wyeliminować błędy i rozwijać obszary, które przynoszą nam najwięcej pozytywnego feedbacku. A konkretnie?

Po pierwsze — nawet negatywne wyniki to ważna informacja. Dlaczego? Niezadowoleni kandydaci będą dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi. Przyczyni się to do kreowania złego wizerunku całej marki —brak polecania znajomym, zmniejszenie sprzedaży itp. Źle przeprowadzona rekrutacja zabiera też cenny czas i generuje niepotrzebne koszty.

Po drugie, pozytywne opinie to coś, czym możesz się pochwalić (publikuj je na stronie, informuj w newsletterach).

Po trzecie, kandydaci lubią być pytani o zdanie — doceniają, kiedy interesuje się ich opinią. Dzięki temu można w prosty sposób zdobyć przewagę nad konkurencją — tylko 16,7% przedsiębiorstw ma wiedzę na temat czynników, które motywują kandydatów do aplikowania.

Poznaj integrację z eRecruiter

Pamiętaj, że:

Informacji, o tym że kandydat zostanie poproszony o wypełnienie ankiety warto udzielić już podczas rekrutacji - w przeciwnym razie osoby odrzucone mogą uznać wiadomość od firmy za spam lub po prostu ją zignorować.

Warto umieścić informację o tym, jaki jest cel przeprowadzenia ankiety.

Raz przeprowadzone badanie nie wystarczy - najlepiej robić to regularnie, zwłaszcza po wprowadzeniu zmian w procesach rekrutacyjnych, dokonanych na podstawie uzyskanych w ankietach wyników.

Dlaczego badanie Candidate Experience się opłaca?

NPS w badaniu Candidate Experience

Net Promoter Score wykorzystuje skalę ocen od 0 do 10, gdzie 0 — zdecydowanie nie polecę a 10 — zdecydowanie polecę. Na podstawie udzielonych odpowiedzi kandydaci zostaną przydzieleni do trzech grup: krytyków (ocena od 0 do 6), grupy neutralnej (od 7 do 8) oraz promotorów (oceny 9 i 10).Wiedza na temat tego, kto zaliczany jest do grupy krytyków, a kto do promotorów jest kluczowa. Pomaga ona w opracowaniu skutecznej strategii dalszego postępowania, a w konsekwencji zmiany negatywnej postawy krytyków i utrzymania wysokiego poziomu satysfakcji promotorów. I to właśnie jest siłą NPS.

Wykorzystując naszą platformę, nie musisz martwić się tworzeniem pytania Net Promoter i obliczeniami.

Wystarczy wybrać pytanie NPS z listy pytań lub skorzystać z gotowego szablonu badania. Wynik ankiety z tym pytaniem będzie aktualizował się na żywo w wynikach zbiorczych i raportach.

Poznaj integrację z eRecruiter

Wyprzedź konkurencję – pytaj!

Badania candidate experience wywiera duży wpływ na zachowanie kandydatów — wyraźnie widać to w danych statystycznych:

83% kandydatów twierdzi, że negatywne wrażenie z rekrutacji może zmienić ich sposób myślenia o firmie — nawet jeżeli wcześniej mieli wobec niej pozytywne odczucia.

Osoby, które otrzymały informację o wynikach rekrutacji są skłonne do ponownego aplikowania do tej samej firmy 3,5-krotnie częściej niż te, które pozostawiono bez feedbacku.

72% osób mających negatywne wrażenia z procesu rekrutacyjnego deklaruje, że podzieli się nimi na stronach i portalach poświęconych poszukiwaniu pracy.

Nie otrzymując odzewu od potencjalnego pracodawcy aż 85% kandydatów zakłada, że to program komputerowy, a nie człowiek dokonywał selekcji aplikujących (co może przekładać się na spadek zaufania do firmy).

Poznaj integrację z eRecruiter

Pytania otwarte

które pomogą zrozumieć Dlaczego dzieje się tak, a nie inaczej?

Pytania macierzowe

określające skalę odczuć do danego zjawiska, np. 1- nie podobało mi się, 5- bardzo mi się podobało. Pozwalają uzyskać informację: Co ma wpływ na taką, a nie inną odpowiedź?

Pseudo metryczka

która mówi o tym Gdzie szukać problemów? (pomocna w analizie).

Jak możemy badać kandydatów?

Masz pytania dotyczące
Candidate Experience?

Ocena procesu rekrutacji nie jest w Webankiecie usługą dodatkowo płatną. Każdy użytkownik w ramach wykupionego pakietu może tworzyć dowolną liczbę badań - w tym ankiety Candidate Experience. Dotyczy to oczywiście nie tylko samego tworzenia ankiety, ale i wysyłki na e-mail, analizy wyników i generowania raportów z badania. To, jakie funkcje posiada Twoje konto możesz w każdej chwili sprawdzić w zakładce Cennik.

Tak - jeśli jesteś klientem eRecruiter możesz skorzystać z integracji naszych narzędzi. Dzięki temu ankieta Candidate Experience zostanie automatycznie wysłana do Twoich kandydatów po zakończeniu całego procesu rekrutacji lub jego konkretnego etapu. Oznacza to, że możesz wybrać czy ankieta z oceną rekrutacji trafi do wszystkich kandydatów, czy tylko do tych, którzy przeszli do dalszych etapów np. odpadli dopiero po rozmowie kwalifikacyjnej czy testach wiedzy.

Automatyczna wysyłka badania to tylko jedna z zalet integracji Webankiety i eRecruiter. Poza tym:
— oszczędzasz czas i wysiłek związany z tworzeniem ankiety
— możesz skorzystać z gotowego szablonu badania Candidate Experience, stworzonego przez ekspertów,nie musisz logować się do narzędzia w celu pobrania wyników
— raporty są automatycznie wysyłane na Twój adres e-mail.

Na osobnej stronie przeczytasz więcej na temat korzyści wynikających z integracji Webankiety i eRecruiter.

Tak. Podczas tworzenia badania możesz skorzystać z gotowego szablonu ankiety oceny rekrutacji, który zostanie automatycznie skopiowany na Twoje konto. Oczywiście, szablon możesz dopasować do swoich potrzeb dodając lub usuwając pytania, zmieniając ich treść, modyfikując długość, zmieniając kolorystykę czy dodając do ankiety logo firmy.

Jeśli skorzystasz z integracji eRecruiter i Webankiety Twoje zadanie będzie jeszcze prostsze. Szablon Candidate Experience stworzony przez ekspertów jest automatycznie wysyłany do kandydata, więc nie musisz martwić się ani tworzeniem kwestionariusza, ani samodzielną wysyłką ankiety.

Nie bez powodu firmy uznawane za najlepszych pracodawców na świecie przeprowadzają ocenę rekrutacji przy wykorzystaniu ankiet online.

Oto najważniejsze zalety ankiety Candidate Experience, dają jej przewagę np. nad rozmowami z kandydatami lub prośbami o ocenę rekrutacji w e-mailu:
— zapewnienie kandydatom swobody wypowiedzi
— mogą wypełnić ankietę w dowolnym momencie i przemyśleć swoje doświadczenie, nie czują też presji ze strony pracownika firmy, który przeprowadza wywiad,
— możliwość skorzystania z gotowego szablonu ankiety oceny rekrutacji,
— wygoda, którą zapewnia możliwość wypełniania przez kandydata ankiety z dowolnego miejsca (w domu i pracy - komputer, telefon, tablet),
— zebranie wyników w jednym miejscu,
— automatyczne generowanie raportów z badań, gotowych do prezentacji współpracownikom, rekruterom, działom HR czy osobom decyzyjnym w firmie,
— możliwość śledzenia wyników badania na bieżąco i szybkiej reakcji na ewentualne problemy.
— opcja zmiany języka ankiety (sprawdza się przy rekrutacjach na obcojęzyczne stanowiska).

Dowiedz się więcej o Candidate Experience z bloga

Candidate Experience vs. Customer Experience

Czytaj dalej

Candidate Experience — poznaj korzyści, jakie daje ankieta rekrutacyjna

Czytaj dalej

5 sposobów na usprawnienie rekrutacji – ankieta Candidate Experience i wiele więcej

Czytaj dalej

Praca zdalna rodzi konflikty! Dowiedz się jak im zapobiegać (ankiety online dla HR)

Czytaj dalej

Ankieta rekrutacyjna – 10 największych korzyści korzyści badania procesu rekrutacji

Czytaj dalej

Case Study Innogy

Przy użyciu ankiet online firma wysłuchuje głosu swoich pracowników, 
a co ważniejsze - na tej podstawie zmienia się na lepsze.

Pobierz Case Study

Case Study CodiLime

Satysfakcja zatrudnionych osób zawsze była istotnym wyróżnikiem polityki personalnej CodiLime, dlatego dział HR potrzebował systemowo uzyskać od pracowników informacje zwrotne.

Pobierz Case Study

Webankieta pozwala liderom rynku odnosić, a potem mierzyć swój sukces

Chcąc zoptymalizować działania swojej firmy w przyszłości, już dziś zacznij mierzyć lojalność pracowników, za pomocą naszych ankiet opartych na Employee Satisfaction Score. Webankieta sama wyliczy wskaźnik satysfakcji pracownika, dzięki czemu zaoszczędzisz czas potrzebny na przeprowadzenie badania.

Dodatkowo, dajemy Ci dostęp do szablonów ankiet, zawierających gotowe pytania, które możesz dopasować do swoich potrzeb. Oferujemy także usługę stworzenia kwestionariusza, specjalnie pod twoje preferencje. Zarejestruj się już dziś i przetestuj za darmo szereg możliwości Webankiety!

Zobacz wszystkie Case Studies
Sprawdź wszystkie przykłady

Przykłady ankiet ESAT

Z Webankiety korzystają: