Exit Interview – ankieta dla pracowników odchodzących z firmy

Zauważyłeś dużą rotację pracowników w Twojej firmie? Najbardziej wartościowi członkowie zespołu odchodzą do konkurencji?

Dowiedz się, jaka jest tego przyczyna i zatrzymaj w swojej organizacji najlepszych pracowników. Badanie Exit Interview w formie ankiety to doskonała alternatywa dla tradycyjnej rozmowy na koniec współpracy, dzięki której zdobędziesz informacje na temat satysfakcji i zaangażowania pracowników ioraz atmosfery panującej w zespole.

Zacznij badać
Bez karty kredytowej · Zgodność z RODO · Zrezygnuj kiedy chcesz
Z Webankiety korzystają:

Czy wiesz, że:

Według badań głównymi powodami rezygnacji z pracy w Polsce są: niesatysfakcjonujące wynagrodzenie, zła atmosfera w miejscu pracy, braki po stronie zarządzania i przywództwa oraz poczucie braku decyzyjności.

Badanie Exit Interview pozwoli Ci szybko zdiagnozować problem i zacząć pracę nad jego rozwiązaniem.

Czym jest Exit Interview?

Każdy z pracowników ma swój większy lub mniejszy wkład w sukces firmy. Badanie Exit Interview to ankieta kierowana do wszystkich byłych pracowników - niezależnie od tego, która strona podjęła decyzję o rozwiązaniu umowy.

Badanie przeprowadza się już po podjęciu decyzji o rozstaniu z firmą. Ma ono na celu uzyskanie jak największej ilości informacji na temat czynników, które były podstawą do podjęcia takiej decyzji. Dlatego pytania zadane w ankiecie Exit Interview mogą dotyczyć naprawdę szerokiego spektrum doświadczeń byłego pracownika - relacji z przełożonym, satysfakcji z pracy, jej warunków, kwestii finansowych itd. Badanie daje również możliwość monitorowania konkurencji - w większości ankiet były pracownik pytany jest o nowe miejsce zatrudnienia i powody przejścia do konkurencji.

gwarancja swobody wypowiedzi, a nawet - anonimowości badania (szczególnie w przypadku dużych organizacji),

niewielki nakład czasu i wysiłku pracowników HR, a co za tym idzie - niski koszt badania,

brak sztywnych szablonów i reguł badania, a co za tym idzie możliwość idealnego dopasowania długości i pytań ankiety do potrzeb firmy,

możliwość przechowywania informacji od byłych pracowników w jednym miejscu, poddawania ich analizie i tworzenia raportów.

Do zalet ankiet Exit Interview należą:

Podstawowym celem badania Exit Interview jest poprawa warunków pracy...

... a co za tym idzie zapobieganie odejściu wartościowych pracowników i przyciąganie najbardziej utalentowanych ekspertów, dzięki:

  • wiedzy na temat najmocniejszych stron pracodawcy, które można podkreślić w ogłoszeniach rekrutacyjnych (np. benefity),
  • wyeliminowaniu zachowań czy praktyk najsłabiej ocenianych przez pracowników, zdobyciu wiedzy na temat zależności i relacji panujących w zespołach, a co za tym idzie - lepszym delegowaniu działań, podziale obowiązków itd.,
  • zmianie sposobów premiowania czy wynagradzania na efektywniejszy, dzięki opiniom byłych pracowników,
  • dopasowaniu systemów motywacyjnych do życzeń członków zespołu.

Co więcej?

Choć ankieta Exit Interview nie zastąpi badań kierowanych systematycznie do obecnych pracowników, rozwiązanie to niewątpliwie łączy w sobie zalety:

  • badań satysfakcji i zaangażowania,
  • oceny benefitów i systemów motywacyjnych,
  • oceny relacji z przełożonym i współpracownikami,
  • oceny wzajemnej 360 stopni.

Ankieta Exit Interview – jak powinna wyglądać?

Jeszcze zanim rozpoczniesz tworzenie kwestionariusza pamiętaj o bardzo ważnej kwestii – badanie Exit Interview powinno być poufne. Po upewnieniu się, że tak jest można rozpocząć tworzenie właściwej treści ankiety. W skrócie proces można przedstawić w kilku krokach:

  • Przygotuj treści wstępu do ankiety. To bardzo ważny element kwestionariusza, który może skutecznie zachęcić (lub zniechęcić) do wzięcia udziału w badaniu, wyjaśnić uczestnikom jego zasady i przypomnieć, że mogą oni odpowiadać bez obaw o konsekwencje.
  • Stwórz pytania. W tym celu warto podzielić ją na kilka części: dotyczącą byłego miejsca pracy, nowego zatrudnienia oraz informacji personalnych (tzw. metryczki).
  • Zadbaj, aby ankieta była czytelna i prosta w wypełnianiu (podziel kwestionariusz na strony, zadbaj aby styl i wygląd był spójny z komunikacją firmy itd.).

Case Study Santander

Przy wykorzystaniu ankiet online bank zapewnia najlepsze doświadczenia dla klientów i pracowników.

Pobierz Case Study

Case Study CodersLab

Dzięki testom wiedzy największa w Polsce szkoła programowania dokonuje wstępnej selekcji kandydatów na kursy.

Pobierz Case Study

Webankieta pozwala liderom rynku odnosić, a potem mierzyć swój sukces

Chcąc zoptymalizować działania swojej firmy w przyszłości, już dziś zacznij mierzyć lojalność pracowników, za pomocą naszych ankiet opartych na Employee Satisfaction Score. Webankieta sama wyliczy wskaźnik satysfakcji pracownika, dzięki czemu zaoszczędzisz czas potrzebny na przeprowadzenie badania.

Dodatkowo, dajemy Ci dostęp do szablonów ankiet, zawierających gotowe pytania, które możesz dopasować do swoich potrzeb. Oferujemy także usługę stworzenia kwestionariusza, specjalnie pod twoje preferencje. Zarejestruj się już dziś i przetestuj za darmo szereg możliwości Webankiety!

Zobacz wszystkie Case Studies i referencje klientów

Masz pytania dotyczące
Exit Interview i Webankiety?

Badanie Exit Interview nie jest w Webankiecie usługą dodatkowo płatną. Aby je przeprowadzić skorzystaj z oferty Badania pracownika, przeznaczonej m.in. dla kadr i działów HR. Każde konto w Webankiecie posiada indywidualne funkcje i oferuje różne rozwiązania, dlatego w razie wątpliwości skontaktuj się z nami w celu wyboru funkcji, które najlepiej spełnią Twoje potrzeby.

Gwarancja tego, że badanie Exit Interview będzie poufne ma ogromne znaczenie. Mimo, że pracownik kończy swoją przygodę z firmą, często trudno mu szczerze wyrazić swoją opinię, bez obaw np. o wystawienie negatywnych referencji czy zaszkodzenie osobom pozostałym w organizacji. Badanie Exit Interview możesz wysłać na adres e-mail pracownika lub umieścić na wybranej stronie nie od razu, lecz kilka dni po odejściu z firmy. Masz wówczas pewność, że emocje opadły, a pracownik będzie czuł się bardziej anonimowo.

O dyskrecję powinieneś zadbać także na poziomie tworzenia ankiety. W miarę możliwości unikaj jakichkolwiek pytań, które umożliwiłoby identyfikację respondenta, np. płeć, wiek, a w małych organizacjach - nawet dział.

Od stworzenia ankiety, najlepiej na bazie gotowego szablonu, który znajdziecie w przykładach ankiet. Nie jest to jednak sztywna instrukcja tego, jak przeprowadzać wywiad Exit Interview. Wszystko zależy od tego, jakie cele firma chce dzięki badaniu osiągnąć – jakich konkretnie informacji potrzebuje, w jakim stopniu mają być one szczegółowe itp. To, co zazwyczaj jest jednak wspólne (lub bardzo podobne) dla wszystkich ankiet Exit Interview to ich konstrukcja - podział na część dotyczącą byłego pracodawcy (nas) i powodów odejścia.

Kwestionariusz stworzony w Webankiecie może wyglądać w ten sposób:
https://www.webankieta.pl/przyklady-ankiet/353691/exit-interview

Podczas tworzenia kwestionariusza możesz wykorzystać różne rodzaje pytań, np.: pytania zamknięte np. o staż pracy, dział, powód odejścia, pytania otwarte, pytania Net Promoter Score, w którym zadasz pytanie o skłonność do rekomendacji Twojej firmy jako miejsca pracy, typu liczba i data (np. odejścia z pracy) lub pytania macierzowe, w którym zbadasz wiele aspektów na raz.

Tworzenie ankiety Exit Interview nie wymaga posiadanie specjalnej wiedzy i kwalifikacji - można bez trudu przeprowadzić je samodzielnie bądź powierzyć to zadanie pracownikowi. Badanie charakteryzuje prosty sposób wdrożenia – wymaga jedynie poinformowania zespołu HR lub osób, które zajmą się interpretacją wyników. Wiedzę niezbędną do prowadzenia badania oraz obsługi narzędzia Webankieta możn znaleźć w poradniku, w przykładach ankiet oraz na blogu. Przez cały czas prowadzenia badania można korzystać także z pomocy działu supportu.

Badanie Exit Interview to najprostszy sposób na to, aby poznać powód odejścia pracownika z firmy lub uzyskać jego szczerą opinię na temat jej funkcjonowania. To doskonała alternatywa do tradycyjnych rozmów końcowych prowadzonych z odchodzącymi pracownikami, która pozwoli nie tylko na oszczędzenia czasu, ale i stworzenie atmosfery poufności badania. Exit Interview pozwoli odkryć przyczyny utraty wartościowych pracowników i zapobiec ich odejściu do konkurencji.

Prowadząc badanie Exit Interview w Webankiecie firma zyskuje:
uniwersalne narzędzie badawcze nie wymagające uciążliwej procedury wdrażania ani posiadania specjalnych umiejętności,
dostęp do informacji na temat powodu odejścia z pracy, poziomu satysfakcji pracownika czy sfer, w których firma powinna wprowadzić zmiany, co może być wstępem do bardziej szczegółowych badań, np. Oceny wzajemnej 360, Employee Engagement,
czytelne, gotowe do prezentacji raporty z wyników badania.

Dowiedz się więcej o Exit Interview z naszego bloga

Exit interview – ankieta, która pomoże Ci zatrzymać cennych pracowników

Czytaj dalej

Ankiety dla HR – o co pytać pracowników?

Czytaj dalej

Rotacja pracowników – jak sobie z nią poradzić

Czytaj dalej

Ocena ex post – badanie przy pomocy ankiety online

Czytaj dalej
Sprawdź wszystkie przykłady

Przykłady ankiet NPS